Skola0002u

V průběhu vzdělávacího procesu se může vyskytnout řada výukových obtíží v různých předmětech, kdy má dítě problémy osvojit si některé poznatky nebo dovednosti. S nějakou formou těchto obtíží se během své školní dráhy setkal každý, jsou její přirozenou součástí. Je však třeba mít na paměti, že i drobné potíže mohou postupně přerůst ve velké problémy, které se odstraňují mnohem obtížněji. Proto je důležité situaci řešit včas a zasáhnout hned v začátcích.

 

Projevy

Mezi projevy výukových obtíží patří například:

  • špatné známky
  • stížnosti ze strany vyučujících
  • nekvalitní domácí příprava, špatně vypracované domácí úkoly
  • strach ze školy a z vyučujících
  • nadměrná únava
  • špatná nálada
  • zhoršené chování
  • bolesti břicha, hlavy

Jedná se tedy o zcela jasné ukazatele i o zdánlivě nesouvisející náznaky, které mohou mít řadu jiných příčin. Pokud má tedy rodič pocit, že by něco nemuselo být zcela v pořádku, je třeba zjistit, o co jde - probrat situaci s dítětem, případně s vyučujícím, ve vážnějších případech vyhledat pomoc psychologa.

 

Důvody

Výukové obtíže mohou být způsobeny celou řadou faktorů, které často nepůsobí izolovaně, ale v širších souvislostech. Mezi nejčastější z nich patří:

  • nedostatečné vysvětlení probírané látky během vyučování
  • podání látky formou nevhodnou pro dané dítě
  • nedostatky v základech, v látce, která předcházela a na níž ta aktuální navazuje
  • absence žáka (známé a zcela pochopitelné "Na tohle jsem chyběl")
  • nedostatek soustředění způsobený např. problémy v osobním či rodinném životě

Kromě toho mohou být důvodem výukových obtíží také specifické poruchy učení či poruchy pozornosti, u kterých je třeba řešit problém komplexněji a využívat speciální metody práce.

 

Důsledky

Problémy se zvládáním školního učiva způsobují, že vyučování a příprava na něj dítě vyčerpává, je pro něj těžké se soustředit. Může se stát, že dítě postupně ztratí motivaci a vůli k učení, protože výsledky neodpovídají vynaloženému úsilí. U dítěte pak může vzniknout negativní vztah ke škole.

Školní neúspěšnost však může zapříčinit i vážnější psychické či výchovné problémy - nadměrnou úzkost, pocity méněcennosti, spory v rodině, záškoláctví, nevhodné chování ve škole aj.

 

Řešení

Dítěti, které výukovými obtížemi trpí, je třeba s probíranou látkou bezodkladně pomoci, aby se předešlo prohlubování problému. Tohoto úkolu se nejčastěji zhostí rodiče či jiní rodinní příslušníci, ovšem v závislosti na jejich možnostech na něj často nezbývá čas, energie či chuť. V takovém případě je ideální volbou doučování dítěte odborníkem - pedagogem, který zná nejen probíranou látku, ale i různé učební styly dětí, dopady různých oslabení a poruch na učení, i možnosti, jak dané učivo dítěti podat.

Ať už se rodiče rozhodnou pro jednu či druhou možnost, je důležité, aby doučování probíhalo pravidelně a tak dlouho, dokud si dítě látku neosvojí. Rozhodně však není cílem dítě zahltit, protože pokud je přetíženo, přestane od určité chvíle informace vnímat. Stejně jako v řadě jiných oborů, i zde platí pravidlo "raději méně a častěji".

Go to top