Mému dítěti byl doporučen odklad školní docházky a zůstává ve školce. Jak mu mohu pomoci?

Mateřské školy s předškoláky do určité míry na předškolní přípravě pracují, ovšem při počtu často až 28 dětí ve třídě nezbývá příliš času na individuální práci. Proto, zejména pokud byly u dítěte odhaleny nějaké nezralosti, je vhodné mu individuální přípravu na školu zajistit. Buď se jí může ujmout sám rodič, který si načte potřebné informace z literatury a bude podle nich s dítětem pracovat, nebo je zde možnost využít služeb speciálního pedagoga, který má s touto problematikou dostatek zkušeností, a dokáže tak navrhnout vhodný plán aktivit, s dítětem pravidelně procvičovat a sledovat jeho vývoj.

 

Jak často je potřeba s rizikovým dítětem v předškolním věku pracovat?

Ideální je pracovat s dítětem každý den doma a jednou za týden až dva navštěvovat odborníka. V rámci státem hrazené speciálně pedagogické péče však tyto časové možnosti nejsou reálné, protože poradny jsou přetížené. Proto je vhodnou alternativou navštěvovat soukromého speciálního pedagoga, který s dítětem může pracovat, doporučit rodičům, jak procvičovat doma a sledovat posun dítěte s dostatečnou četností a pravidelností.

 

Co hrozí, když se s dítětem nebude cíleně pracovat?

Může dojít k samovolnému zlepšení díky spontánnímu vývoji dítěte, ale pokud se tak nestane, může to způsobit značné problémy v budoucím vzdělávání a v důsledku až specifické poruchy učení. Proto je někdy třeba tomuto vývoji pomoci různým procvičováním konkrétních dílčích oblastí.

 

Nebude můj předškolák unavený, když bude kromě každodenního programu v mateřské škole ještě trénovat pro školu?

Ačkoli bývá program v MŠ nabitý, dětem zpravidla ještě zbývá dostatek sil na další práci. Řada dětí chodí odpoledne k logopedovi, někteří dokonce již v předškolním věku navštěvují zájmové kroužky.

Obecně platí, že čím dříve během dne se s dítětem pracuje a čím kratší je doba, po kterou bylo předtím ve školce, tím lépe. V každém případě je třeba hodnotit unavenost dítěte individuálně, a pokud by bylo dítě příliš vyčerpané, zvolit jiný časový plán.

 

Nemáme zprávu z pedagogicko-psychologické poradny – je možné pracovat s dítětem i bez ní?

Pedagogicko-psychologické poradny mají tu výhodu, že v nich působí více odborníků (speciální pedagogové i psychologové), takže je zde možnost provést komplexnější vyšetření dítěte. Navíc jsou tato zařízení oprávněna přidělovat diagnózy, díky nimž může být dítě zařazeno do systému speciálního vzdělávání, a mohou mu být poskytována různá podpůrná opatření. Zároveň jsou však poradny velmi přetížené a na jejich vyšetření jsou dlouhé čekací lhůty, někdy se jedná i o měsíce. Minimálně do té doby už lze s dítětem cíleně pracovat a neztrácet tedy čas čekáním. 

Go to top