Příprava na vstup do základní školy je jedním z hlavních úkolů předškolního věku a předškolního vzdělávání. Probíhá jak v rodině, tak v mateřské škole či jiném předškolním zařízení. Tato prostředí se liší počtem a skladbou lidí, kteří se zde pohybují, platí v nich jiná pravidla a v neposlední řadě se mění role dítěte samotného.
V rodině je dítě středem pozornosti, mnoho věcí se podřizuje jemu, jeho potřebám i přáním. V rodině dostává soustředěnou pozornost ostatních členů, převládá zde výrazná citová složka. Je mu projevována láska a bezpečí, což je zásadní pro jeho psychický rozvoj. Ačkoli se se výchovné styly různých rodin liší, zpravidla zde pro dítě neplatí tak přísná pravidla, jako ve školce, a snáze se přechází jejich případné nedodržení.
Odlišné jsou i způsoby trávení společného času. V některých rodinách je kladen důraz na vědomosti a znalosti, jinde na hudbu, výtvarnou činnost, praktické dovednosti nebo na pohybovou obratnost. Různé děti z různých rodin tedy přicházejí do vzdělávacího procesu různě vybavené v jednotlivých oblastech vývoje.
V mateřské škole se děti učí pohybovat v kolektivu spolužáků, vycházet s nimi, komunikovat, prosadit se i podřídit hře. Zvykají si na vysoký počet dětí ve třídě, seznamují se s pravidly chování. Učí se respektovat autoritu dospělého a poslouchat jeho pokyny. Zároveň jsou vystavovány různě stresujím situacím, díky čemuž se učí tyto situace zvládat a posilují svoji sebedůvěru.
Získávají základní pracovní návyky - snaží se sedět na místě, nevyrušovat, pracovat podle instrukcí, udržovat kolem sebe pořádek. Procvičují svoji pozornost, učí se udržet ji navzdory rušivým vlivům. Děti jsou podporovány v samostatnosti, je posilována jejich zvídavost, trpělivost, vůle a cílevědomost.
Děti v mateřské škole získávají tématické poznatky o světě kolem sebe, učí se básničky a písničky, věnují se výtvarným činnostem, rozvíjejí pohybové dovednosti. Ve volných chvílích si hrají s různými druhy hraček a měl by tak být zajištěn jejich rovnoměrný vývoj.
Takto by měla výuka v mateřské škole vypadat. Mateřské školy se však liší zaměřením i kvalitou poskytovaných služeb a realita tedy může být odlišná. Záleží na mnoha podmínkách, personálních, materiálních, prostorových apod.
Jsou však oblasti, ve kterých se může vyskytnout problém, nezralost. Ta může způsobit výrazné obtíže na začátku školní docházky. Vhodným způsobem práce s dítětem v předškolním věku však lze některým těmto obtížím předcházet. Díky tomu je potom přechod z mateřské školy do základní méně psychicky náročný jak pro dítě, tak pro jeho rodinu.
Když dítě nemá větší problémy s osvojováním si čtení a psaní, matematických dovedností atd., není pod tak velkým psychickým tlakem ve škole ani doma. Rodiče s ním nemusí trávit tolik času psaním úkolů a přípravou na vyučování. Místo toho se mohou věnovat společným volnočasovým aktivitám, na které i bez studijních problémů zbývá méně času, než když dítě chodilo do mateřské školy. Navíc pokud se díky včasnému tréninku předejde i některé ze specifických poruch učení, je to pro dítě přínos do celého života.